söndag 4 januari 2009

Länk till dokumentet "Bra och dåligt med AA"

Tanken jag hade när jag startade denna blogg, var i första hand att samla argument för och emot AA och andra tolvstegsprogram, på ett ställe. Jag har nu upptäckt funktionen "Google Dokument" och insett att den funktionen och det sättet att publicera sig, bättre motsvarar mina behov.

Du är givetvis välkommen att skriva och kommentera här på bloggen "Tolvstegsrörelsen..." ändå, men mitt eget fokus kommer framöver att vara att skriva i dokumentet Bra och dåligt med AA, som alltså kommer att förändra sig med tiden, utan att detta (såvitt jag förstår) meddelas via RSS-flöde.

Har du förslag på argument för eller emot AA, får du mer än gärna höra av dig.

God läsning!

/John

3 kommentarer:

  1. Ja det blir ju lätt för dig att samla materialet i ett och samma dokument, men svårare för oss andra att kommentera, så här kommer en kommentar till ett stycke ur dokumentet.

    Ang följande under rubriken Saker som möjligen är bra med AA:

    "Det kostar inte pengar att gå på ett AA-möte (bidragen är frivilliga)

    Många personer som har problem med alkohol etc, har som konsekvens av detta också dålig ekonomi och kanske stora skulder. Det är därför inte möjligt för dem att betala för t ex individuella samtal med en privatpraktiserande legitimerad psykolog/-terapeut, som ofta kostar mellan 500-1000 kr per besök. Även de som söker hjälp i den offentliga vården, får betala en del pengar, åtminstone upp till det belopp där högkostnadsskyddet börjar gälla och man får frikort. Kanske AA då blir det enda möjliga alternativet, av rent ekonomiska skäl."

    Aj aj aj. Tänker man så är man farligt ute i min mening. AA säger själva att de absolut inte är något substitut för professionell vård såsom psykiater, terapeut eller liknande. AA´s stora bok förespråkar heller inte den sorts grupper som i sverige kallas för "soffgrupper" där fokus för det mesta ligger på att bara få "prata av sig lite".

    Jag tror inte att AA är det enda sättet att bli och framförallt fortsätta vara nykter på och skulle nog hellre råda någon att stå på sig och försöka gå samhällets väg hellre än att rekommendera AA som någon sorts avlastande instans för den som behöver professionell hjälp av en legitimerad fackman.
    På ett AA-möte lär man träffa så gott som uteslutande AA-anhängare och därmed ytterst osannolikt människor som är proffs på vad som händer i någon annans hjärna än deras egen. Går jag på ett AA-möte kommer jag bli matad med de doktriner som finns där och av stereotyper och klyschor vidare-utvecklade av AA-rörelsen och dess anhängare, (läs: i de flesta fall människor som är precis lika sjuka som en själv).

    Bättre hjälp finns att få.

    Visst, på ett AA-möte kan man finna identifikation och kanske andra som delar samma erfarenheter och problematik, men där hittar man sällan någon i annan än AA´s praktika sak-kunnig och till att behandla invidiuella problem kompetenta människor.

    Så, ett varningens finger höjer jag så att ingen skall tro att AA kan bota t ex en depression, ångest eller vad det nu må vara som kostar pengar i verkligheten precis som allt annat, i verkligheten.

    Tack för ordet! :o)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, Soledude.

    Det finns redan (minst) en sida för debatt om AA och tolvstegsrörelsen, som du vet. Jag tänker främst på hemsidan Sekt eller botemedel (SeB). Min avsikt var inte att konkurrera med den eller någon annan, utan mer att kunna reda ut mina egna tankar i lugn och ro, eftersom jag märkt att jag har en tendens att ryckas med när debattens vågor går höga.

    De som ändå kommenterar här på Tolvstegsrörelsen... ska jag naturligtvis bemöta så gott jag kan och jag har inga planer på att ta bort kommentarsmöjligheten. Jag kan också ge med mig så långt, att jag fortsättningsvis ska skriva ett inlägg när jag ändrat eller lagt till något större textavsnitt, i dokumentet Bra och dåligt med AA. Då kan de som vill följa mina tankar i detta ärende, få en påminnelse när jag redigerat eller lagt till något i det dokumentet.

    ***

    Vad gäller ditt huvudsakliga ärende, din kritik mot att se AA som en ersättning för samhällets "normala" hälsovård, kan jag inte annat än hålla med dig. Jag tycker också att man i första hand skall vända sig till den professionellt drivna hälsovården i samhället, som ju skall bedrivas "på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet", som det brukar heta. Där kan man förvisso också ha otur, men genom att kräva utbildning och i vissa fall legitimering, av de som arbetar där, har man ändå försökt att säkerställa en viss kvalitet i den vård som ges, tänker jag.

    Någon motsvarande process finns överhuvudtaget inte i AA eller andra tolvstegsprogram, där systemet med "sponsorer" skapar en mycket utsatt position för den som skall "sponsras". I princip kan vilken egotrippad och manipulativ personlighet som helst bli "sponsor", och är man missnöjd med den "sponsor" man har haft, finns det ingen instans att vända sig till för klagomål, eller för att hindra "sponsorn" från att "sponsra" (eller utnyttja) flera, mycket utsatta människor. Det finns ingen legitimation att "dra in", så att säga.

    I bästa fall kanske AA kan fungera lite som när man förr blandade bark i brödet. Man gör det för att överleva, men det är inte det bästa "mjölet" eller något man under normala omständigheter skulle rekommendera någon att baka bröd av. Det var väl i stort sett vad jag menade när jag beskrev det som en fördel att , tror jag. I värsta fall fungerar AA som ett gift, eller som en gemenskap för missbrukare som inte vill tillfriskna (se Rational Recovery).

    Sen finns det också t ex samtalshjälp att få gratis i den offentliga vården (åtminstone om man fått remiss av läkare), så man kanske inte ska överdriva svårigheterna att få professionell hjälp heller. Och sprit kostar pengar det också, har jag för mig...

    SvaraRadera
  3. Några ord föll bort i näst sista stycket i min föregående kommentar:

    "Det var väl i stort sett vad jag menade när jag beskrev det som en fördel att , tror jag"

    ska vara:

    "Det var väl i stort sett vad jag menade när jag beskrev det som en fördel att AA inte kostar pengar, tror jag"

    SvaraRadera